barnsligt värre men kul..... hihihiiiiih
Och gud vad jag skrattade när första översättningen var "uphambili". Phambili betyder "innan", eller "tidigare" eller "före", och "u" är antingen andra eller tredje person singular. Alltså betyder uphambili "den som kommer före/först" !!! HAHAHHAH! Schysst snoppbeteckning.
Och så kollade jag snippa. Ännu roligare!!!!!!! "Indlela eya esizalweni." "Indlela" betyder väg. Typ "jag vill veta vägen till CApe Town" heter "Ndifuna indlela eya eKapa". Alltså är snippa "vägen till esizalweni" OCH EFTERSOM ORDBOKEN BARA ÄR ENGELSK-XHOSA OCH INTE TVÄRTOM HAR JAG TROTS TOTAL NYFIKENHET INTE KOMMIT FRAM TILL VAD ESIZALWENI BETYDER! ha! det är inte direkt något man ringer och frågar. det är väl inte så att folk pratar om sex så öppet så att det skulle kännas helt normalt... så nu väntar jag på att träffa på någon bekant som det känns ok att fråga. så nu undrar jag. jag kollade på "livmoder", "liv", "frälsning", massa grejer men nej. spänningen är stor... återkommer!.....
Jag börjar tro att jag HETER mlungu!
Jag börjar tro att jag HETER mlungu!
(detta är ett lite gnälligt inlägg. varning..)
Mlungo är alltså "vit person" på isixhosa. Blekansikte typ, eller viting. I helgen har jag varit för första gången själv hela helgen med bara xhosas. Nu är jag helt slut av alla kulturkrockar. Lördag begravning i Paarl, kören skulle sjunga. Upp tidigt, se till att komma i tid. Kl 9. En tredjedel är där. Hälften är hemma hos mama Bishop och byter om. Jag kommer in. Mama Bishop säger "Ah, you are fat now since you got back from home, you have picked up weight". SUCK. Där dog mitt humör. Jag var rätt entusiastisk denna morgon, kände mig rätt fin, men det blev bara för mycket. Femte gången nån känner sig manad att påpeka för mig hur tjock jag blivit. Hur mycket jag skulle önska att jag inte hade västerländska skönhetsideal men det HAR jag och jag räknade ut där, när jag satt och väntade i min bil, skitirriterad, att det faktiskt betyder en hel massa saker för vita att säga "du har blivit fet".... Vad det än betyder för dem så kan jag tyvärr inte ta det på något annat sätt än jag gör i min kulturella tankesfär. Som en rätt taskig kommentar alltså. Trista referensramar, att det ska vara så värdeladdat för oss vita det här med vikt, men det är tydligen en jättekänslig punkt hos mig, märker jag på mina reaktioner. Jag tyckte dessutom att jag hade gått ner i vikt. Skitsur. Varför har de inte fattat att det är otroligt otrevligt att säga så till en vit person (har fattat att det är fråga om hudfärg när det gäller det, vita sydafrikaner som jag pratar med känner som jag.) Trött på att ALLA i sin välmening måste konstatera detta (eller typ 5 pers, men det känns som ALLA). Särskilt en lördagmorgon när man gått upp tidigt för att åka iväg och sjunga och får det slängt i fejan.
KVART ÖVER TIO åker vi och då är jag arg som ett bi redan, folk dyker inte upp och bangar ur och själv har man gjort en effort för att komma i tid... iallafall så kom vi iväg, till townshipet i Paarl där någon hade dött som biskopen kände. Skitlång ceremoni. Bara svarta och coloureds. Jag enda mlungun. Typ stirrar i golvet större delen av ceremonin för jag VET att alla kollar in om jag kan sångerna, och det kunde jag inte för det var alla nya sånger som jag inte hört och jag kände mig helt malplacerad. Vi sjöng EN sång med kören. Alltså åka en halvtimme bil, efter att ha väntat över en timme, sen sitta och häcka på en skitlång ceremoni och sjunga EN sång. Mer sur som en citron. Och så skulle Piri som jobbat natt men som blivit emotionally blackmailed av biskopen att följa med och sjunga, han behövde hem och sova för han skulle jobba natten efter. Mama Bishop sa helt kallt NEJ du måste följa med till kyrkogården. EEEHH. sekt??? blev riktigt irriterad, har inte alls fått såna vibbar från dem innan men ursäkta, om man måste jobba natt så måste man ju sova? Vi åkte hem ändå, jag skulle iväg senare och kände inte alls för att lägga mer av min lördag på att åka till kyrkogården i två timmar bara för att biskopen behövde visa att hans församling var där. Vi skulle ju bara sjunga! men sjöng bara en sång. HUUUH det var det konstigaste jag hört, bara räkna med att alla människor ska offra sin dyrbara tid på att gå på sextimmarsbegravnng där man inte ens känner människan! Eller, ännu värre, missa att gå till JOBBET på grund av det! Vad är det frågan om?
Nej, det går jag inte med på. Jag kan sjunga om vi kan åka dit, sjunga och åka hem så man kan göra annat med sin dyrbara lediga tid! Men den effektiviteten finns liksom inte. Alla ska sitta och trycka timme ut och timme in medan trista gubbar predikar. Värdelös predikan också, fundamentalistkst värre. Plus att det ÄR jobbigt när alla ska stirra på den enda mlungun. Jag kände hur jag blev en igelkott med nerverna på utsidan.
Så åkte vi hem trots att mama bishop trodde vi var hennes små barn och sa nej ni får inte åka (vi är ju vuxna människor!), i bilen sa både Piri och Kaya att nej, det här är inte okej, de höll med, men de sa det är bara att strunta i, de får såna ryck ibland. (?) Hur kan man ha en församling och inte diskutera sådana här saker? Herreminje, jag skulle verkligen föredra en ursäkt från dem men det verkar inte vara så det funkar.
Hur som helst jag softade lite hemma och åkte sen till Phumeza i townshipet Guguleto, en kompis som fyllde 25. När jag kom dit kände jag mig typ matt, igen den enda mlungun..... bara svarta och coloureds även på denna fest. Och alla undrar lite försynt vad den här mlungun gör här? Även om de alltid är snälla. Men jag blir bara lite trött. JAg kände typ för att gråta och åka hem till svenska Sara Åsa och Samuel i Cape Town och gömma mig under Saras täcke och inte vara så ANNORLUNDA. Satt i ett hörn och var blyg. Men så kom festen igång och alla började dansa och xhosas kan ju verkligen parta.... så jag dansade en massa och blev på bra humör. Men det är ju ändå så att alla måste titta förundrat och bara "who's this mlungu, what's she doing here?" "where did you learn to speak isixhosa?" "who tought you to dance like a xhosa??"
Men det var en kul fest. Sen till kyrkan på söndag morgon, som var kul som vanligt. Underbar sång. Enda mlungun. Och sen kom Kaya och Simbongi hem till mig tillsammans med Nothempa som är min fältassistent för studien (tolk och översättare typ). Alla tre xhosa. Vi kollade på kort på min familj. (håll i er nu!) De tycker att mina bröder är SÅÅÅ söta! Kaya ska ha Emanuel säger hon och Simbongi Fredrik. Sen kom kort på farbror Mats. "OOOOOH the granny is cute" EEH sa jag, nja det är min farbror och... Och så kom kort på pappa "OOOOH he is cute I will have him and then you mum will be a single mum" AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHH! Jag skrek rätt ut, NEEEJHALLLÅÅÅ det är min pappa du pratar om!!! fick hjärtattack. Sen kom kort på morbror. "Ah he is cute too" Och jag sa jo, de kommer hit på besök. "Aha then I will have him, sorry for her!" och pekar på morbrors fru på kortet......
Alltså man blir ju helt slut! Alla dessa saker som man bara inte säger..... de sa till mig, du, you white people have manners. We don't. We just say things as they are.
Och sen förklarade de att alla killar i kyrkan är idioter. Jag vet att Bongi är något av en fullblodsegoist och idiot som tycker att han har tid att träffa sin dotter typ 1h/vecka för han ÄR ju så BISSY, men de berättade att de flesta av dem har barn med jätteunga tjejer som de skiter i och beter sig allmänt som skit. På förekommen anledning, jag sa, blabla är söt, och de sa NEJ NEJ NEJ NO WAY glöm honom, glöm alla killar i kyrkan. Den du tycker är söt är 32 bast, har barn med en tjej som inte ens gått ut gymnasiet och när hon flyttade in hos honom för att han skulle försörja barnet tänkte han lämna Western Cape och rymma från barnet och tjejen! Jag sa, men jag fattar inte, de går ju i kyrkan, vad gör de där då om de inte bryr sig om någon annan än sig själv. Då förklarade de att för er vita, ni går i kyrkan för att ni vill. Oss svarta, vi bara går i kyrkan. Det är någonting man bara gör, image. En del tror på gud eller har en sann anledning för att gå dit, men resten bara går dit för att typ visa upp att man är där.
Hjälp! Jag trodde alltid att det var så att om man gick i kyrkan så hade man verkligen gjort det valet och hade en viss sorts värderingar, så som det är med folk generellt typ i kyrkor i Sverige. En särskild sort. Men tydligen inte här. Och Simbongi hade predikat i onsdags när jag inte var där, pratat om att det är viktigt att satsa på skolan. Och då hade tjejerna på främsta raderna (som hoppat av skolan eller går om år efter år) typ börjat sucka högt och göra miner, för Simbongi har ju fått barn fast hon bara är 17 och inte gift, hon ska inte komma och snacka, nu är hon too big for her boots hade de viskat, tillslut fick mamma bishop ställa sig upp och säga ifrån att nej ni måste respektera också simbongi!!! Herreminje.
Så igår (måndag) var jag helt slut och gick på braii här i Stellenbosch med bara vita. Det var konstigt hur avslappnande det var. Det var nog första gången i helgen jag verkligen fått känna av hur mycket på helspänn jag varit och hur fel jag känner mig hela tiden när jag är i en all-xhosa kontext. Det är ju ingen som är elak, men jag... är ju bara annorlunda och man får höra det hela hela tiden. Plus att det sägs elaka saker på repen (Bongi skrek "stick" (fotsack! på afrikaans som man typ skriker till hundar!) på repet till mig när jag sjöng fel en gång. Det är helt enkelt en annan grej. Man kan skrika elaka saker på repetitioner, stunder när man ska mötas i musik och ha kul. Jag blir skitsårad. Simbongi sa, vår musiklärare slog alla altar om en alt sjöng fel. Kaya och Simbongi har försökt förklara att det är så det är, det är inget konstigt, strunta i om han skriker fotsack åt dig, ingen annan bryr sig, och han måste skrika så för annars lyssnar ingen (vad är det för pedagogik?) Och i min uppsats, min fältstudie, flera har hittills nämnt som en viktig förklaring till att kriminalitet ökar att man inte får slå barnen längre. Då vet de inte hut. Biskopen sa det! Och han är verkligen en bra människa tycker jag. En god man. Och så kommer han helt lugnt med en självklar teori om att när man inte får slå barnen så går det åt skogen. EEH. Jag vet att hela det här låter sjukt fördomsfullt och generaliserande, att prata om "vita" och "svarta" eller "xhosas" men varenda ord är sånt som jag upplevt och som mina xhosa vänner skulle hålla med om stämmer (för vi har nu dryftat det här hur mycket som helst eftersom jag tycker att det är så svårt att fatta och passa in..)
Jag VILL ju uppleva det här, jag vill vara här, det är otroligt givande, missuppfatta mig rätt, men idag känner jag mig rätt mör..... måste vila lite från kulturkrockar ett tag, sitta och pyssla med min uppsats ett par dar =) Så hinner jag nog smälta allt lite.
Inte HIV-vaccin, men något åt det hållet!
Hur som helst, det vore ju väldigt intressant om det där förebyggande projektet slog väl ut! Enda nackdelen som jag kan tänka mig är ju att ARV:s MÅSTE tas regelbundet, annars blir viruset resistent och det vore ju etter värre. Och att få en hel sexuellt aktiv befolkning att ta en medicin varje dag regelbundet utan undantag är nog en utmaning. Här är artikeln:
http://www.mg.co.za/articlePage.aspx?articleid=319658&area=/breaking_news/breaking_news__international_news/
Fiskalainen
Da fick man det svart pa vitt att man inte var osarbar, da. I sondags var vi med kyrkan i Guguleto township utanfor Cape Town, en vanlig evighetslang ceremoni for en mama Bishop (som byggt upp en gigantisk taltkyrka the Gospel Church of Power med hur manga hundra medlemmar som helst!). Eftersom jag nu lart mig att dessa ceremonier kan halla pa exakt hur lange som helst sa hade jag ju med mig nodproviant (ni vet hur jag blir om jag inte far mat...) Russin¬ter, cola light, skinkmacka, som jag at. Men sa borjade de cirkulera mat, och jag kollade pa en friterad boll med nagot, det var vitt, jag tankte xhosas ater ju aldrig fisk. Det ar sakert kyckling. Tugg, tugg, svalj. GULP.
Indikatorn inombords kollapsade av skrack nar jag insag att jag just atit en hel friterad fiskboll! IDIOT! jag rusade ut medan halsen svallde upp och till min bil, folk kom efter och jag grat och var panikslagen. Ingen medicin med mig, givetvis. IDIOT II. Tre kompisar korde mig hem, men det tog ett tag for oss att hitta ut ur Guguleto overhuvudtaget, aven for Piri som korde som ar fran Kayamandi och sakert har ratt bra koll pa townshiporientering, men det ar ju verkligen ett gytter. FYYYY jag var verkligen radd. Tungan svallde upp, kinderna, tennisboll i halsen typ, men jag kunde andas hela tiden.
Vad tankte jag? Varfor glomde jag att det ar tredje varlden jag ar i? Varfor trodde jag att jag var osarbar? Hade det dar varit starkare fiskprotein/farskare fisk sa hade jag definitivt kunnat do darinne i Guguleto innan vi kom till sjukvard. FOLK HAR JU INTE TILLGANG TILL SJUKVARD I DET HAR LANDET! Det ar bara i min lilla kokong Stellenbosch dar folk som har privata forsakringar som jag kan fa lika bra vard som hemma. Annars? Stall dig i ko pa public hospital! Bor du i Guguleto? Tough luck!
Som tur var svallde det inte varre an att jag kunde andas hela vagen hem. Sen i min forvirring overdoserade jag totalt medicinen, tog alldeles for mycket Betapred och typ tuppade av helt, mina kompisar fick ta mig till Medic Clinic har hemma i Stellenbosch dar jag fick ligga och skaka och ma illa med en blipper pa tummen som laste av mina hjartslag. Av MEDICINEN. Herreminje vilken soppa. Fast da behovde jag inte vara radd langre, da var jag ju pa sjukhuset. Med en ultrahurtig Afrikaans lakare som hurtade runt och klappade mig kackt pa ryggen dar jag lag i min (tyckte jag sjalv) misar och sa "no no you are not going to die you are just a bit ill from the medicin"
OK. Nu har jag fatt nya mediciner av lakaren och jag ska ALDRIG mer lamna hemmet utan att ha dem med mig och AAAAALDRIG mer ata nagot innan jag absolut vet vad det ar. Hellre vara hungrig och gnallig!!!
Så har man ändrat storlek, då....
Här är jag med favvobebben. Tänkte bidra med lite bildbevis för kommande anekdot, för er egen bedömning. Fick nämligen en rolig, annan kulturkrock här i söndags, förutom det där med pengarna. Både pastor Fred och biskop Tata Mantsai tittade uppskattade på mig efter gudstjänsten i söndags och sa "you look good now since you came back from Sweden - you are fatter!" HAHAHHHAHHA! Jag blev lite generad och mumlade något om mormors bullar, kakor, pannkakor med grädde, grillfester med såser och mycket jobb=ingen motion, medan de skrattade gott åt mig och sa for you white people that is not a compliment, hey! But for us it is a sign of prosperity....
Ok, jag visste jag plockat på mig men det var så roligt att de påpekade det som en komplimang. Jag dubbelkollade med Simbongi, och hon sa, "your face look the same but from your stomach and down it's right, you are fat!" MOHAHAHAHA. det är så kul för de svarta är det så odramatiskt, hon är fet, hon är smal, du är fet.... hahah man kan ta sin kulturellt betingade kroppsuppfattning och slänga sig i backen....
Siyamthanda fick en sverigetröja! erkänn söt
checka den här bebben alltså. Så hiiiiimla söt! Simbongis bäbis, (simbongi 17 bast), Siyamthanda heter bäbisen. ("we love her" på xhosa, gulligt namn!) jag tror hon gillar sin svärjetröja...
Pastor Fred och Opeln
Huuh det var verkligen kasst väder den där dan. Men vi var glada när det var klart! =) Visst är den fin, min bil? (Intle imoto, neh? som jag sagt till alla i kyrkan och ja de instämmer, ewe, intle imoto, nice car!)
Kulturknepigt vid Opelköp...
Howdy doody så var man bilägare på den afrikanska kontinenten! (fast så afrikanskt var vädret inte i fredags, vi höll på att frysa ihjäl när vi kollade bilar i snålblåst och regn...) sunkig är den inuti, ska byta innandöme, vad heter det, bilklädsel, har just nu täckt sätena med filtar och har tvättat typ ratt och växelspak vill INTE tänka på hur mycket bakterier där var...
14 papp pröjsade jag, Fred och Steven som var med från församlingen, pastorn och en bilmeck, sa att the engine är 100%. Jag och pastorns fru som åkte med runt hela Bellville utanför Cape Town tittade mest på färgen. hehe. alltså, man är sån bilanalfabet! jag var så tacksam att jag fick hjälp. lite lurad blir man nog ändå, men nu har jag nog minimerat lurfaktorn det så gott det går....
sen när jag skulle tacka för hjälpen så VÄRLDENS kulturkrock! De vill ha PENGAR! Jag blev helt nervös. Gav mekanikern 200 spänn, pastor Fred fick 200 spänn samt 100 spänn till bensin för vi hade kört hans bil (vilket är en halv tank härnere så det får väl vara OK) plus att vi gick och käkade efteråt som jag bjöd på. Men alltså, han fick typ påpeka att de ville ha pengar. DET FATTAR VÄL INTE JAG!!! aaahhh! det är ju tabu det där i Sverige! Man skulle väl aldrig ge sina vänner pengar? Snarare typ en fin middag/flaska alkohol/bio/eller nåt! Men det är ett helt annat förhållande till pengar bland svarta afrikaner! Chris, min kollega som bott i Uganda länge, intygar att han också tyckte det där var svårt först men att han vant sig.I min kyrka typ viftar folk men kollektpengarna för att visa hur mycket de ger... och jag som är van vid att kollekten är inget som man visar. Skulle själv aldrig kunna vifta härnere, mest för att jag ger mer än de flesta ju, och det vill jag ju inte skylta med! HAHA! kulturella förhållningssätt sitter djupt!
Pratade med Fred efter kyrkan i söndags om hur nervös jag var för det där. Han skrattade och sa ja, ni white people gömmer pengarna, det har jag sett att de gör nere i stan också! Jag fick förklara att han inte fick ta illa upp om jag tackade på fel sätt / för lite, för jag tänker annorlunda, typ jag kommer med mitt tack om några dagar.... vilket ju är helt OK i Sverige. Och han har verkligen hjälpt mig otroligt mycket och jag vill inte verka otacksam!! Han sa att han fattar att det är olika kulturer och det är ingen fara.... och han tyckte att han blivit ordentligt tackad på bilköpardagen.