Kan aldrig få nog av Cool Bay

Kan aldrig få nog av Cool Bay

Annica är litegrann fotonörd också, inte bara vin-nörd alltså, och har coola funktioner på kameran (iaf för en foto-novis som jag). Här min favoritstrand Cool Bay som vi givetvis besökt. Vackert!!

Lilla Siyamthanda har växt

Lilla Siyamthanda har växt

Det har varit mycket på sistone så jag har inte hunnit träffa Siyamthanda och (nyligen 18 år fyllda) mamma Simbongile. Men när vi var i kyrkan så träffade vi dem förstås. Här i min famn. Såklart. Hehe. Ungen växer snabbt men vägrar börjar snacka av någon outgrundlig anledning....

och det obligatoriska kyrkbesöket

och det obligatoriska kyrkbesöket

Här har vi Annica i full dans under det obligatoriska kyrkbesöket!

Annica på Clifton beach

Annica på Clifton beach

Här är kamrat Annica som är på besök alltså! Som har fått mig att bestiga berg och prova vin och jag vet inte allt. Hon har gått vinkurs på Grythyttan minsann och är beläst så det är kul att göra vingårdsturné med henne! Här är vi på obligatoriska Clifton beach. Himla nice.

Jätteskönt med en svensk stockholmsbrud, akademiker med klarsynt genusperspektiv och dråpliga kommentarer om allt på besök. Att ha någon annan med samma typ av outlook på livet som ser ens vardag och som man kan diskutera saker med på svenska är jättekul och skönt! 

Jag bestiger äntligen Table Mountain!

Annica på Clifton beach

Inte bara vingårdarna har jag nu upptäckt efter 1,5 år. Jag har också bestigit Table Mountain för första gången! En himla trevlig hajk på typ 2 timmar. Utsikten däruppe blev så mycket häftigare när man tagit sig upp för egen maskin!... underligt!

bilöverläggningar

bilöverläggningar

Detaljerade diskussioner med Majola om vilka reservdelar som behöver inköpas...

Här blir min bil färdigställd!

Bilmekanikern

Sista handen vid min Opel - sätta tillbaka den knäckta registreringsskylten.  Men den funkar och sitter finfint och nu rullar bilen som en dröm. Majola bushmekanikern till höger.

Tokara

Tokara

Såhär fint är det på Tokara vinfarm! Deras vin var inte det mest spännande dock.

Vindruvor på riktigt

Fiiint

Så himla mysigt att verkligen komma iväg och prova vin. Man bor mitt i vinregionen liksom, det är rätt trevligt har jag nu upptäckt efter mer än 1.5 år. Grattis. Vindruvorna på denna ranka smakade typ blåbär! Spännande!

mitt jobb

mitt jobb

Här är jag på mitt deltidsjobb på Centre for Chinese Studies.
www.ccs.org.za
Det var ju kinesiskt nyår nyligen, och så var det någon viktig paneldiskussion anordnad så något snille satte upp kinesiskt tingeltangel på kontoret. Jättemysigt tyckte jag! Men det åkte ner snabbt efteråt, hälften av kollegorna blev frustrerade av att "jobba på något som ser ut som en kinarestaurang", haha.

the bil is back!

Min bil är tillbaka! HA! Försäkringsbolaget hade räknat ut att det skulle vara oekonomiskt att reparera den, och ville skrota och ge mig 7000 spänn i ersättning. Jag köpte den för 14, försäkringsvärdet var 12, men sen skulle de räkna ut marknadsväääärdet och det var minsann bara 9900, minus självrisk på 2750. SUCK.

Men så hade de en buy-back-option, där man får tillbaka sin kraschade bil och 3500. Och, det visar sig att det här med att bo i townshipet helt klart har många fördelar. Jag har ju förstås en favorit-bushmechanic med en shackverkstad, Majola, 65+, supergullig och duktig! Tog med mig honom till bilupplaget och han konstaterade glatt att det där var ju inget, det kan jag fixa! Värre kraschade bilar hade han lagat i sin dag. Så igår fick jag tillbaka bilen, total kostnad typ 3700 inklusive ny motorhuv, lampor och såndär framgrej! HJÄLP! Så himla bra! I love the informal economy... hehehe.... försäkringsbolaget går ju förstås till en Ackrediterad Fiiiin Opelverkstad och får hutlösa priser så det är klart det blir oekonomiskt att reparera då. Alla har ju inte en Majola i kvarteret!!!

Såg framför mig annars hur jag skulle sitta där med 7000 spänn och få lägga minst 10 sura lappar till för att få en ok begagnad bil och sen fixa dess skavanker och så vidare..... nu=GLAD! Min Opel är tillbaka, rullar fint, har varit på premiärtur Cape Town och tillbaka redan! HURRA!

Min kollega påpekade dock torrt att det är bra med the informal economy så länge ens bil inte börjar cirkulera där som stöldgods.... men jag försvarade mig med att det ju är illegal inte informal! Lyx är det att ha tillgång till billig och snabb arbetskraft sådär. Fast, det bygger ju på att det finns hög arbetslöshet och en first och en second economy, och egentligen föredrar jag Sverige där det är dyrt för att folk får riktigt betalt och vi har ett högt skatteuttag för välfärdsinsatser, men bekvämt är det, det kan man inte komma ifrån. För de som har pengar det vill säga.

fullt ös och vinprovning!

Kompis Annica från Stockholm (gammal kursare från Lund) är här på besök! Kul! Massa jobb samtidigt som vinprovning och aktiviteter. Bra att man får besök så det blir av att man gör roliga saker som ligger på stenkast avstånd men som man aldrig gör ändå. Hemmablindhet alltså. Det ligger ju massa häftiga vingårdar 10-15 minuter ifrån mig och det blir ju inte så ofta av att man tar sig dit, nej....

nu jobb.


litet attempt till opinion piece

I veckan var jag i parlamentet och lyssnade på extrasessionen om elkrisen. Herreminje. (är det mitt nya favorituttryck??..) Skrev en liten krönika och försökte skicka till lite svenska tidningar men jag fick ingen direkt jublande respons... inser att sydafrikas elkris och ANCs maktstrider nog inte är toppintressant plus att det finns svenska korrespondenter på plats här plus att den kanske inte var världens mest välskrivna plus att jag skrev den på en dator utan å, ä och ö.... men jag gillade min text, tänkte jag lägger ut den här iallafall!!

(den var tänkt för publicering den 8 februari när Mbeki håller State of the Nation anförande vid parlamentets öppnande)


Ryggradslost, ANC


Idag haller den sydafrikanska presidenten Thabo Mbeki sitt arliga anforande om Nationens Tillstand. Denna tilldragelse har kommit i helt nytt ljus i sparen av de senaste veckornas politiska turbulens orsakad av landets akuta elektricitetskris.


1998 varnade energidepartementet och den statliga elproducenten Eskom for att brist pa el med all sakerhet skulle intraffa under 2007 om inte atgarder vidtogs for att bygga ut kapaciteten i landets elproduktion a det snaraste. Regeringen Mbeki tog over 1999, och dess reaktion pa detta larm fran blev att en sadan utbyggnad bast borde ske i den privata sektorn. Av flertalet anledningar var intresset bland dessa aktorer ljummet, och regeringen avstod anda fram till 2006 att vidta vidare atgarder. Elbristen ar nu ett faktum och den ekonomiska forlusten for den sydafrikanska extremt elintensiva ekonomin raknas redan efter nagra veckor i mangmiljonbelopp. Sydafrikas gruvindustri, som star for hela 18% av landets BNP, har tvingats sta stilla hela dagar under de senaste veckorna eftersom eltillforsel, och darmed arbetarnas sakerhet, inte har kunnat garanteras. Fabriker, smaforetagare, sjukhus och skolor erfar ocksa stora problem.


I onsdags foranledde situationens allvar en extrainkallad session i parlamentet, en begivenhet som inte var mycket mer an en uppvisning i total principloshet. ANCs talare, tilldelade storre delen av tiden i talarstolen enligt en regel om proportionerlig talartid vars existens ar obegriplig i detta land dar ett parti har 69 % av platserna i parlamentet, visade inte en tillstymmelse till ansvarstagande och sjalvkritik. Istallet levererades floskler om att regeringen "har bett om ursakt" och att parlamentet och nationen nu maste enas kring att minska elkonsumtionen med 10 % och pa sa vis mojligen avvarja krisens mest akuta symptom. Vad ANC skickligt undviker med sin halkiga retorik ar att en ursakt ingenting duger till i detta sammanhang. President Thabo Mbeki och hans regering maste ga, om inte sydafrikanskt demokratiskt ansvarsutkravande ska forpassas till parlamentshuset dammiga vind dar det aldrig kommer aterfinnas. Om inte en mangmiljonforlust som hade kunnat forhindras inte leder till ansvarsutkravande och de ansvarigas avgang, vad kommer da gora det? Demokratin i denna Afrikas starkaste ekonomi etablerades som vi alla vet likt ett mirakel pa inbordeskrigets rand, till stor del tack vare ANCs comrades, de som nu styr landet i parlament och lokala organ runt om i landet. Denna kris blottlagger hur idealen hos dessa comrades verkar forpassats till historiens soptipp i kampen om makt och inflytande i jattepartiet, vars partipiska viner hart dagar som dessa. Med storsta sannolikhet kommer ett inget ansvar utkravas internt ansvarsutkravande for denna ekonomiska kris som forstas kommer att drabba Sydafrikas minst 14 miljoner fattiga hardast. Till och med striden mellan den sittande presidenten Thabo Mbeki och den nyvalda ordforanden for ANC, Jacob Zuma, synes bortglomd dessa veckor. Zuma avstar artigt fran att gora politiska poanger pa sin rivals misslyckande, och havdar att elkrisen beror pa "ovantat hog tillvaxt". Ocksa oppositionspartiet Democratic Alliance (DA), som annars gor sitt basta for att sticka alla tillgangliga retoriska knivar i regeringens rygg, har visat sig satta makt fore principer i debatten kring elskandalen. Ett utspel i tisdags av dess ledare Helen Zille gick ut pa att "Mbeki kan vara offer for en konspiration" dar han inkorrekt halls ansvarig for den uppkomna situationen - ett uppenbart forsok att stodja den annars praktiskt taget fallna presidenten och visa missnoje med vanstervridningen av ANC som valet av Zuma till ordforande medfor.


Elektricitetskrisen blottlagger en allvarlig brist pa ideal och etik bland en stor mangd av sydafrikas folkvalda, och en djup kris for sydafrikanskt demokratiskt ansvarsutkravande. Nar slutade ANCs comrades att varna landets framtid och dess fattiga medborgare? Hur sover de gott om natterna efter att i hogre utstrackning ha slagit vakt om sina egna positioner i det tudelade partiet an om majoritetsregeringens uppenbara omdomesloshet? Det svenska ansvarsutkravandet med dess toblerone och tsunamiband framstar som kabbel i en trivsam mellanstadieklass i jamforelse.


Herreminje, det var den bilen det....

Jaha, det var den Opeln.... utan fysiska men för någon inblandad kraschade jag i tisdags min lilla Opel i Cape Town. En stor rondell, jag kommer och kör, har haft en sån där dag när inget känns rätt, ska köra till stranden i Cape Town, är försenad, kör kanske lite för fort, är sur.... och så bromsar alla in lite plötsligt inför en rondell, jag slänger mig på bromsen och slirar rakt in i en gul Beetle från 2003. Tur man är försäkrad. Overkligt när det händer måste jag säga. min motorhuv var plötsligt uppbuktad och intryckt och.... fy, jag bara grinade och kunde inte typ röra mig, fast jag var inte skadad.

Nu har det gått nästan en vecka, chocken har hunnit gå över och jag väntar på att försäkringsbolaget ska ringa imorgon och meddela om de ska laga min bil eller om jag ska få ut pengar. Hoppas på det förstnämnda men bilen är så gammal att det blir nog dyrare för dem att laga än att bara ge mig pengar.

Så nu är jag till fots! Som de flesta andra sydafrikaner. Måste helt plötsligt gå igen, har tagit minibusstaxi och tillochmed tåget imorse från Cape Town! Känns som en utflykt i sydafrikansk verklighet som är verkligen kul att göra. Nu måste jag gå i Kayamandi om jag ska någonstans, och helt plötsligt måste man interagera igen. Har faktiskt gömt mig lite i min bil under hösten när jag var sjuk och arg på alla kulturkrockar. Men nu har jag repat energi och det känns kul och vara bland folk igen. Udda fågel är ju helt okej att vara om man bara har ork. Igår gick jag hem från en kompis själv, och man får så otroligt roliga svar i townshipet när folk hälsar och jag svarar på xhosa. Antingen fnissar de bara eller stirrar konstigt. De två bästa var dock (på andra plats:) "I like your accent" och (på ohotad förstaplats:) den lilla sexåriga killen som, när jag sa "Molweni" (hej till flera personer) utbrast "Yintoni??" (VA?)

Hahaha.

Så inget ont som inte har något gott med sig. När jag får tillbaka min bil eller skaffar en ny ska jag nog försöka ställa bilen lite mer och gå och åka taxi. Man missar ju en stor del av vardagslivet genom att inte ha samma rörelsemönster i vardagen som folk. Det är ju inte många i townshipet som har bil.

Plus att jag verkligen inser att jag börjat köra som en idiot härnere, börjat tro att jag kan köra som en av de här galna minibusstaxiförarna härnere med skillnaden att de kör hela dagarna och faktiskt har bättre koll, och att det faktiskt riskerar att straffa sig riktigt ordentligt. Bara för det inte riktigt finns någon lagföring av trafikregelöverträdelser är det ju lika farligt för det att köra som en dåre. Goddag yxskaft. Nu ska jag bli en säker svensk förare igen, och det är bara att vara tacksam för att inget värre hann hända.